• SVE VIJESTI

(FOTO) Skadar - prošlost, budućnost, različitost - ruku pod ruku

Tokom cijele godine, a posebno tokom ljeta, gotovo sve turističke agencije nude izletničke ture do mnogih okolnih gradova i turističkih destinacija a jedan od njih svakako je Albanski grad Skadar.

Imajući u vidu da je od naše zadnje posjete prošlo čak 12 godina, a kockice su se povoljno poklopile - zaputili smo se u taj grad u okviru jedne od turističkih tura.

Skadar - Foto: Hercegnovska svaštara

Obzirom da prolazite čitavim Crnogorskim primorjem, ako idete iz Herceg Novog, u startu se morate pripremiti na nešto duže putovanje minibusom od oko 3 sata, i to ako vam se sve dobro poklopi, dakle trajekt na vrijeme, bez gužvi i zastoja na putu i granici i slično, ali ako volite putovanja to vam vjerovatno neće pričinjavati problem pogotovo ako se zaputite u sopstvenom aranžmanu automobilom pri čemu ćete put i dodatno skratiti.

Sami granični prelazi Albanije i Crne Gore od prije nekoliko godina funkcionišu zajednički - takoreći pod jednim krovom čime je znatno olakšan prelaz i smanjeno čekanje. Obzirom da još uvijek na sve snažno utiče pandemija korona virusa, gužvi ni zastoja na granici, krajem maja, nije bilo a čekanje i u odlasku i u poovratku mjerilo se u svega nekoliko minuta prije svega zbog broja putnika. Automobilom bi bilo još i brže ali ipak se treba pripremiti na čekanja ukoliko se odlučite na putovanje toikom ljetnjeg perioda.

Skadar - Foto: Hercegnovska svaštara

Procedura prelaska granice je i više nego jednostavna. Možete preći sa ličnom kartom ili pasošem, jedino maloljetno dijete mora imati pasoš. Sve silne kovid propusnice, potvrde, pasoše sa vakcinacijom ili preležanom koronom slobodno zaboravite jer vam ništa od toga na granici nije potrebno.

Kada uđete u Albaniju, ako samo malo obratite pažnju, umjesto nekada sveprisutnih bunkera, primjetićete obilje benzinskih pumpi. Ukoliko vam zatreba, litar dizela je na dan 31.maj bio 1,14 eura, dok je za litar benzina na isti dan bilo potrebno izdvojiti 1,18 eura po litru. Što se tiče pomenutih bunkera, moraćete se dobro pomučiti da ih pronađete jer mi, i pored velike volje i upornosti - nismo uspjeli da pronađemo ni jedan. Albanci su što iz revolta i bunta, što iz drugih razloga gotovo sve bunkere tokom godina uništavali ili prepustili propadanju. Iako su u nekim drugim djelovima zemlje pretvarani u tattoo salone, kafiće, suvenirnice i slično, u ovom dijelu zemlje očigledno su postali dio istorije i to toliko da ćete prije sresti još jedan izumrli dio prošlosti - telefonsku govornicu nego bunker.

Lakše je naći govornicu nego bunker

Ko je, poput nas, u Skadru bio poodavno, sigurno pamti, sada već i kao predmet anegdota, "ko će prvi" most. Da podsjetimo, bio je to drveni most širine jedne kolovozne trake a prelazilo se sistemom ko prvi uđe pa svi iza njega do zadnjeg vozila, potom prelaze oni iz suprotnog pravca i - sve "kao po jajima". Ipak, Albanci napreduju i grade, putevi su sve boljeg kvaliteta a samim tim izgrađen je novi, kvalitetni - pravi most na ulasku u grad.

Tu su i suveniri

Dolaskom u sami Skadar, ali i prije, budite na velikom oprezu ukoliko idete svojim kolima jer se Albanci baš i ne obaziru na saobraćajne propise. Vozila, trotineti, pješaci "izleću" pa šta bude, mada, ruku na srce, to i nije neka strana pojava ni kod nas.

Pažljivo na putu!

Iako grad važi za mali, ima obilje prodavnica, kafića, restorana u kojima možete pronaći bukvalno svašta i za kupiti i za pojesti, ali krenimo redom. Što se tiče ugostiteljskih objekata, u uređenju istih odmaklo se jako daleko i mnogi izgledaju vrlo luksuzno i veoma lijepo. Ponuda je zaista raznovrsna, ali usluga može "varirati" u vidu dužeg čekanja zbog količine gostiju i narudžbi. Sa druge strane, ljubaznost je na visokom nivou. Sa konobarima i trgovcima možete se sporazumjeti engleskim jezikom, ali neće im predstavljati veliki problem da shvate "opisivanje" onoga što želite ako govorite nekim od YU jezika. Stariji Albanci uglavnom u potpunosti razumiju i pričaju naše jezike dok mlađi ipak ne znaju mada uče nevjerovatnom brzinom poput konobara koji je nas posluživao i ponovio narudžbu na tečnom YU jeziku bez problema. 

Izgledima lokala posvećuje se dosta pažnje

Kada su u pitanju cijene, možete se malo opustiti jer su ugavnom jeftinije, eventualno na istom nivou poput naših. Primjera radi, kapućino je oko 1,20 eura a kolač predivnog izgleda i ukusa oko 1,50 eura. A kada smo već kod kolača, nova vremena i u tom dijelu istiskuju tradiciju. Poput bunkera, sada ćete teško naići i na baklave i tulumbe koje su bili slatki simbol ovog dijela svijeta. Od mnogobrojnih ugostiteljskih objekata prava je lutrija u kojem od njih ćete zateći ove legendarne poslastice koje su ustupile mjesto vizuelno i ukusom prelijepim poslasticama novih generacija majstora. 

I izgled i ukus

Sa druge strane, prehrambene prodavnice baš i nisu "pod konac" i mahom su u vlasništvu lokalnog stanovništva. Jedini prisutan od stranih, tj. evropskih na koji smo naišli je Austrijski Špar. I tu je kontrast dosta vidljiv pa ćete tako naići i na "buvljak" prodavnice, u kojima se može naći sve živo, ali i na lijepo uređene markete. Ukoliko ste raspoloženi za trgovinu, tu je i pijaca koja je, nažalost, kada smo prošli bila zatvorena, ali i mnogobrojni butici. I dok su po prodavnicama cijene "fiksne" i dobićete fiskalni račun, po ponekim buticima, ako ih potrefite, je i dalje moguće cjenkanje pa ćete tako za neke odjevne predmete vrlo povoljno proći. Naravno, sve zavisi od vašeg ukusa i koliko ste za šta spremni platiti a uglavnom sve cijene su, za naše prilike, dosta pristupačne.

Šetnja pored niza raznih prodavnica

Sve i da ništa ne trgujete, postoji velika vjerovatnoća da se bez jednog artikla ipak nećete vratiti. To je svakako čuveni konjak "Skenderbeg". U ponudi su razna pakovanja a za koje god se odlučite - povoljno ćete proći. Cijene su manje-više iste gdje god ga kupili, a ako se odlučite za trgovinu nedaleko od granice sa desne strane puta nakon ulaska u Albaniju, bićete ponuđeni i da degustirate ovo čuveno piće. Što se tiče cijena, flaša Skenderbega 1/2 l je 3,5 eura a flaša od 0,7 l je 5,5 eura.

Mali detalji puno znače

Podsjećanja radi, valuta u Albaniji je lek a kurs je 120 leka za 1 euro. Međutim, i tu budite na oprezu jer je kurs nepovoljniji ukoliko mijenjate gvozdene eure. Što se plaćanja tiče, realno i ne morate mijenjati valutu jer albanci to rade pametno - primaju i lek i euro, s tim što će vam ako platite eurom ostatak biti vraćen u eurima a ako plaćate lekima, ostatak dobijete u lekima, dakle - nema miješanja.

Naravno, za sve što želite potrebno je "pustiti korak". Nema potrebe da koristite taksi ili gradski prevoz koji pomalo podsjeća na moderniju verziju legendarnog busa iz filma "Ko to tamo peva", već zaista dobar dio možete proći pješke pogotovo što ćete u tom slučaju stvarno osjetiti grad i kontrast sadašnjosti i prošlosti.

Od oronulog ...

Ukoliko samo malo podignete glavu ka nebu i osvrnete se, imaćete osjećaj da ste se na trenutak vratili u prošlost u tamno doba Envera Hodže jer ćete vidjeti vrlo oronule i neugledne fasade stambenih zgrada za koje ćete pomisliti da će svakog trena početi da se urušavaju, ali već narednog trenutka neka nova zgrada, izlog modernog butika ili restoran, vratiće vas u sadašnjost što vrlo slikovito pokazuje da Skadar ide naprijed polako ali sigurno. 

... do modernog

Sigurnost je doduše ponekad i upitna jer, čini se, da Albanci poštuju želje Nikole Tesle da struja bude besplatna i da je se ljudi ne trebaju bojati. Naime, bez ikakvog straha, kablovi struje se razvlače od zgrade do zgrade, poslovnih prostora, stanova... 

Čudni su putevi - strujni

Mreža kablova iznad prolaznika, bolje rečeno žmokve, su tako isprepletane, smotane, razvučene da je prosto nevjerovatno kako pola grada do sada nije stradalo od udara struje ili požara. Možemo garantovati da bi dobar dio naših električara, kad bi to vidio, završio na Internom odjeljenju.

Sa druge strane posmatrano, umjesto da vode brigu oko ovih estetsko-sigurnosnih pitanja, Albanci su se odlučili da na prvo mjesto stave - sebe.

Vode se računa i o zelenilu

Ako makar malo obratite pažnju na prolaznike, vidjećete da i ženski i muški dio građanstva vodi brigu o svom izgledu. Gotovo je nemoguće da ćete sresti ženu obučenu "za pijacu" ili "apa-drapa" gdje god da je krenula pa makar i u prodavnicu a pogotovo ako je sa nekim na kafi u restoranu ili šetnji. Ista stvar je sa muškarcima, možda čak i izraženija jer, nekada i kod nas prisutni berberi koji su isčezli i muškarce ostavili "na milost i ne milost" sopstvenim berberskim (ne)sposobnostima, u Skadru su rasprostranjeni znatno više od ženskih frizerskih i kozmetičkih salona i očigledno je da Albanci rado svoj izgled povjere rukama majstora. O modi i trendovima ne možemo baš pričati jer se ne razumijemo, ne pratimo ih a o ukusima se ionako ne raspravlja, ali laičkim pogledom lako možete zaključiti - Albanci su u tome vrlo moderni. 

O izgledu Albanaca računa vode berberi

Da se sve više otvaraju i postaju liberalniji, pored modne osvještenosti, praćenja trendova na raznim poljima, govori i činjenica da koliko god ste drugačiji po bilo čemu, jeziku, izgledu, stilu...niko vas neće ni pogledati onako "ispod oka" ili "prebečiti" što samo pokazuje da već uveliko izlaze iz "čaure" posmatranja ljudi po izgledu i navikavaju se na turističke dolaske ljudi sa raznih tačaka svijeta.

Sve promjene stilova života i otvaranje ka svijetu, naravno, mijenjaju i navike od kojih je jedna sve izraženija. I najvećem laiku, gotovo sigurno će zapasti za oko da nekada dominantni Mercedesi, opet polako ali sigurno, gube "monopol" na putevima. 

Primat i dalje ima Mercedes

I dalje dominiraju ali sve više se kotrljaju drugi uglavnom Njemački, Francuski i Južnokorejski brendovi automobila. Kontrast i bliski susret prošlosti i sadašnjosti ali i bogatijeg i siromašnijeg dijela stanovništva slikovito ćete, i možda najbolje, vidjeti upravo na putevima odnosno parkinzima, tako nemojte da vas iznenadi ako vidite najnoviji model basnoslovno skupog Mercedesa a pored njega skrpljeno od ko zna kojih dijelova, potpuno nepoznato, ko zna koliko staro "čudo" na točkovima za koje jedino možete sa sigurnosti ustvrditi da je - trokolica.

... ali vozi...

I upravo je to, na neki način, slika Skadra - grada prosto nevjerovatnog kontrasta. Sa jedne strane luksuz, sa druge duhovi i ostaci tamne prošlosti. Sa jedne najnoviji svjetski trendovi, sa druge nemogućnost da se to prijušti i krpljenje kraja s krajem... Ali sa koje god strane posmatrano - očigledna je i jaka volja da se, uprkos i dalje snažnom tradicionalizmu, usvoji i prilagodi onome što vrijeme donosi. Utisak koji se sam nameće je da će Skadar sve više i jače ići u korak s vremenom ali da će i dalje ostati vjeran sebi. Biće na tom putu još sukoba prošlosti i budućnosti, tradicionalnog i modernog, ali, kako se čini, sve lakše će se sa takvim sukobima i kontrastima nositi i boriti. Da mu dobro ide, možda simbolično opisuje i zanimljiva činjenica da su u tom gradu, praktično jedna do druge bogomolje tri najrasprostranjenije religije - Pravoslavne, Katoličke i Islamske - i sve se podjednako poštuju. Da, moguće je i to. Zato, ako hoćete da vidite stvaran kontrast i različitosti na jednom mjestu - posjetite Skadar. Možete biti samo na dobitku za jedno novo, sigurno lijepo i neobično iskustvo.

Foto: Hercegnovska svaštara

Коментари

PROMO

SHN STAV

PREVODILAC

ARHIVA

Прикажи више

PRATITE SHN