• SVE VIJESTI

Ugorožena bezbjednost: U Srbiji nova pravila za turističke autobuse - 1 putnik - 1 kofer. "Idu na ljetovanje, ne iseljavaju se"


Čini se da je došao kraj nekontrolisanoj količini prtljaga kad se pođe na ljetovanje autobusom. Srbijanske agencije su, usljed stalnih prigovora prevoznika, ali što je još važnije, zbog propisa o bezbjednosti saobraćaja, koji su svuda po Evropi, ali i u svijetu pooštreni do maksimuma, morale da donesu preporuke slične onima koje važe u avio saobraćaju. - piše beogradska Politika.

Jedan putnik može nositi samo jedan komad prtljaga, uz ručni, koji će biti ograničen po dimenzijama baš kao i u avionima.

Ranije, pre ovih mjera, sve što ne stane u prtljažnike autobusa odlazilo je u vidu „ručnog prtljaga” u kabinu, ispod sedišta, ili na sredinu prolaza. U slučaju iznenadnog kočenja, te stvari su letjele kroz autobus kao granate i povređivale ljude. Jedan putnik je nedavno i preminuo, kada ga je pogodila u glavu torba koja je letjela usljed naglog kočenja kroz autobus.

Čini se da je svemu tome došao kraj i da su prevoznici ali i agencije, riješili da sve dovedu u zakonske okvire, isključivo bezebjednosti radi, kaže direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija Juta – Aleksandar Seničić za Politiku.

Turisti ili šverceri

Nekoliko novonastalih „udruženja putnika” pokušavaju da ospore ili zabrane primjenu ovakvih mjera prevoznika i agencija, ne bi li sačuvali čuvenu „instituciju”, koja i sada funkcionišej–švercerskih autobuskih tura.  

Švercerski autobus stizali su iz Turske, Bugarske, Grčke ali drugih zemalja i bili poznati u doba sankcija (90.– ih  godina prošlog vijeka) kada su prenosili u tonama, u „džambo torbama” garderobu i sve ostalo što su trpali u pretovarene autobuse za Srbiju, izgleda funkcionišu i sada. Pokušavajući da pod vidom „turizma” nastave svoje „poslovanje”, prvo obaranjem ovakve preporuke koja je, kako kaže Seničić, donijeta zakonski i isključivo zbog bezbjednosti putnika, ne bi li se prevoznici najzad kretali drumovima Grčke, Turske, Bugarske ali i ostalih zemalja nepretovareni.

Direktor Jute Aleksandar Seničić kaže da su se prošlih godina kolege iz agencija i prevoznici žalili da veliki broj ljudi ulazi u autobuse, uglavnom u predsezoni, najčešće za Grčku ali i na sva autobuska putovanja sa ogromnim brojem prtljaga. To je kulminiralo prošle godine, gdje je bilo velikih kvarova pretovarenih autobusa, pucanja poluosovina i drugih stvari što je moglo da izazove ozbiljne probleme, na sreću završilo se bez žrtava.

Ljudi su dolazili sa po četiri - pet torbi i kofera, stolovima i stolicama, daskama za vodu, jedrenje, čamcima što ne može da se podvede pod turističko putovanje a i po gabaritima i težini prevazilazi prtljažnike autobusa. Naravno da su svi koferi i torbe koji su bili „višak” završavali u kabinama autobusa, ne samo na sjedištima ili ispod, već najviše u prolazima između sjedišta, koji su morali da ostanu slobodni.

Naravno, ljudi euforični zbog polaska na ljetovanje, pristajali su na sve i govorili da im ne smeta ali za bezbjednost putovanja, to može da bude katastrofa usljed, daleko bilo, neke nezgode, naglih kočenja ili prevrtanja. Tada se taj prtljag pretvara u prave „nevođene rakete” koje lete po kabini.

Kazne od 300 hiljada do dva miliona

Propisi o bezbjednosti saobraćaja su promjenjeni u svim evropskim zemljama, jednokratne kazne na licu mjesta za vozače su ogromne i kreću se od 300 hiljada do čak 2 miliona dinara (od 2.564 do 17.100 eura). Prevoznici ne žele da ih plaćaju i ostavljaju vozačima autobusa da rizikuju ogromne kazne ili čak isključenja iz saobraćaja.

"To nije u redu prema tim ljudima, da sav rizik bezbjednosti ali i eventualne kazne padnu na njihova pleća." - kaže Seničić.

"Dakle, morali smo da reagujemo, isključivo iz bezbjednosnih razloga, gdje smo kao odbor za autobuski saobraćaj vršili višemjesečno istraživanje, sa stručnjacima za bezbjednost. Uvidjeli smo da je pretovarenost najveći problem, pa smo kao rezultat uzeli prosječnu nosivost jednog autobusa u prtljažnom prostoru od oko 2 tone, podijelili na broj putnika i dobili da je preporučeno i biće dozvoljeno: jedan kofer po putniku, prosječne težine oko 20 –25 kilograma plus jedan ručni prtljag odgovarajuće veličine, da može da stane u spremište iznad sjedišta putnika. Donijeli smo preporuku a ne odluku, kako su javili pojedini mediji. Nećemo mjeriti prtljag kao na aerodromima, ali bezbjednost je prvi uslov, a po tome se ni autobusi ne razlikuju od aviona, svi su u opasnosti, ukoliko se pretovare." - kategoričan je ovaj stručnjak. 

Dezinformacije koje su puštali u javnost pojedina „udruženja putnika”, želeći da pod plaštom turizma nastave biznis donošenja robe za preprodaju, pa su tvrdili da neće moći da se nose dječija kolica ili slično su samo neistine, izrečene isključivo zbog svojih ciljeva.

"Dakle preporuka agencijama je da u ovoj sezoni obavljaju prevoz po sistemu jedno sjedište– jedan kofer. Valjda je dovoljno da četvoročlana porodica ponese u 4 kofera do 100 kilograma, pa ne iseljavaju se već idu na odmor od deset dana." - kaže ovaj stručnjak.

Skrenuta je pažnja Juti kao krovnom udruženju i od strane policije, da će biti mnogo više kontrola na samom putu i da se niko ne poigrava sa bezbjednošću i životima ljudi. Nećemo mjeriti gabarite ni težinu prtljaga onog koji ide u kabinu, ali u interesu je samih putnika, da se ponašaju odgovorno – po ovim preporukama.

Preporuka se odnosi na sve agencije koje se nalaze u članstvu Jute, dio je tu preporuku prihvatio a kako bi mogla da zaživi objašnjeno im je da moraju da promjene Opšte uslove putovanja i da to prijave u APR–u jer zakon tako nalaže. Do sada je po Opštim uslovima moglo 2 torbe slične težine kao i sada, samo što je prtljag za kabinu manji.

To je preduslov za sve ostale koji ne žele i misle da neće imati problema snose sami odgovornost, bezbjednosnu pije svega ali i novčanih kazni.

Mi hoćemo da pripremimo situaciju da ukoliko dođe do kočenja ili nepredvidivih stvari što više obezbjedimo putnike od eventualnih povreda.

Turističkima autobusima nose maslinovo ulje za prodaju, čamce, namještaj...

Jer to je postao strašan problem, pogotovu u predsezoni ali i u podsezoni gdje jedan manji dio putnika nose stvari koje apsolutno ne pripadaju turističkim putovanjima organizovanim autobuskim prevozom. Čamci, djelovi namještaja, stolice, stolovi, kamp oprema a u povrataku iz Grčke: tepisi, kućne mašine, šporeti, i po stotinu litara maslinovog ulja, koje se prošle godine zapalilo i čitav autobus je izgoreo.

Ko brzo da evakuiše putnike, ako je kabina puna stvari, kofera i torbi. Organizator putovanja i prevoznik su dužni da se propisi primjenjuju. Naš jedini motiv je da ljude odvedemo na vrijeme i bezbjedno do destinacije na kojoj ljetuju.

Takođe nije dozvoljeno unošenje hrane po propisima EU u bilo koju zemlju u velikim količinama. Hrane koja nije fabrički upakovana, kao što je meso povrće itd. Može da se unese količina za jednodnevnu upotrebu.

Mi se nećemo time baviti, niti kontrolisati ali imamo obavezu da napomenemo da može da se desi da hrana može biti oduzeta da ne bismo mi snosili krivicu.

Kome smetaju bezbjednosne preporuke

"Ne znamo kome smetaju ali nisu uperene protiv bilo koga, niti su to zvanične odluke, već bezbjednosne preporuke kojih mogu da se pridržavaju ili ne, ali naše je bilo da ih javno uputimo svima.

U praksi će možda neke agencije kako su i najavile da dodatno naplaćuju ekstra prtljag oko 30 eura ali samo ako postoji mjesta u autobusu. 

Uostalom kao i do sada, organizator nije nikada pravio probleme zbog dodatne torbe ako ima mjesta u prtljažniku autobusa. Prije svega moraju da pitaju agenciju da li postoji mogućnost.

Za sada nema većih žalbi na društvenim mrežama, jer su ljudi svjesni da se radi o njihovoj sopstvenoj bezbjednosti. Na kraju kome ne odgovara tako neka se upakuje u svoj automobil i ide na ljetovanje. Ne bismo da nam se ponovi slučaj iz Francuske od prošle sezone, kada je usljed naglog kočenja kofer koji je letio kao projektil kroz autobus usmrtio jednog putnika. Dakle, bezbjednosnt nema cijenu pa i nema pregovaranja oko toga." - rekao je na kraju Aleksandar Seničić.

Izvor: Politika

Коментари

SHN STAV

PREVODILAC

ARHIVA

Прикажи више

PRATITE SHN