• PRETHODNE OBJAVE

Novski taxi punim gasom u rikverc - o zaustavljanju ni riječi


Da li će Herceg Novi nekad doći na zelenu granu sa taxi prevozom - tj konačno ga urediti, i zašto nikad? 

Krenimo redom. Kad su u pitanju zvanične firme - taxi prevoznici sa desetinama vozila i zaposlenim taksistima, jedino što možemo reći za njih je "Svaka nova metla dobro mete". U startu, prvim mjesecima ili godinama rada zaista pohvalno i svi smo stekli utisak da smo konačno dobili kvalitetan taxi prevoz. 

Pojavom drugog udruženja naivno smo mislili da je stigla i konkurencija a onda, vrlo brzo, "hladan tuš". Ne samo da nije konkurent već smo dobili "propisivanje cijena", a vrlo vjerovatno i kartelsko udruživanje i dogovaranje, jer su godinama cijene i uslovi (sa startom ili bez, po kilometru i slično) - potpuno iste i koriguju se u isti dan i sve to uz "blagoslov" gradskih otaca. I kako onda da ne pomislimo na dogovor i štelovanje? 

A tu su i tzv "sam svoj gazda" pojedinci. Iako udruženi, to realno ne znači ništa, jer osim što se ili često prate cijenama sa ovim gore navedenim ili su skuplji, pogotovo u ljetnjoj sezoni bolje vam je da ne sjedate u kola jer će vam na cilju trebati šećera i vode u najblažem slučaju kad saznate konto. 

Evo samo jednog od primjera - dok će vas vožnja od glavne Autobuske stanice Herceg Novi do, npr. Instituta taxijem nekog od taxi firmi koštati oko 6 eura, poneki "sam svoj gazda" će vas odrapiti najmanje 10, nekad 15 pa čak i 20 eura, pogotovo ako ste tek sišli s autobusa. sve zavisi ko vam se "posrećio" i na kog ste naletjeli. 

E sad opravdanja: preskupo gorivo, amortizacija, kvarovi, za par metara mora se obilaziti čitav kvart, duge vožnje za kratke relacije, nezgodan grad, gužve, stajanja, čekanja, opštinski propisi i uredbe ... Da, realno, treba se složiti da dosta toga zaista stoji i ima udjela ali - to i dalje ne opravdava suštinu problema - potpuno iste, uprkos svemu tome i dalje previsoke cijene i deranje bez anestezije, izostanak zdrave konkurencije, divljanje. 

I kad smo kod toga - doba elektrifikacije uveliko je počelo, zašto u gradu zelenila, kako se toliko zdušno godinama ovaj grad kategoriše iako je odavno taj epitet izgubio, taxi udruženja još uvijek nemaju ni jedno jedino električno ili makar hibridno vozilo? Skupo? Možda, ali zato nema (ili su dosta manji) troškovi za gorivo, znatno su manja amortizacija i kvarovi... što se svakako pozitivno odrazi na cijenu.

Uz sve to obavezno treba dodati i sunovrat kvaliteta usluge. Do prije nekoliko godina dosta vozača bilo je iz Herceg Novog, znalo je grad i kako on diše - no očigledno pogoršanjem uslova rada, zadnjih godina znatno upadljivije taksiraju ljudi sa strane koji bukvalno sjednu za volan bez ikakve obuke, oslanjaju se samo na GPS ili joker "Pitaj prolaznika", gube se, ne znaju ulice, bahate se i divljaju po putevima, a dosta često udarićete i na zid neljubaznosti - i sve to kako među angažovanima po taxi-firmama, tako i među ovima "sam svoj gazda" što je posebno upadljivo u ljetnjoj sezoni kada ima čak i onih koji dolaze sa posebnom namjerom da "deru" 2-3 mjeseca. Kad se podvuče crta - doći do taksiste iz Novog postala je prava premija, a pozitivnim izuzecima, a ima ih, naravno svaka čast.

Na sve Opština, naravno, ćuti. Bitno da ima tu neki taxi i da se dere s porezima i dažbinama kako bi se i s te strane hranio Opštinski mastodont prepun uhljeba. 

Taxi prevoznici isto tako ćute jer im je stanje OK dok mogu slobodno da deru i nemaju nikog da ih uvede u red... zanimljivo, koliko god se žalili na loše uslove i krizu, nema gašenja. 

Sve je super jer ćute i građani, po starom običaju, mumla se tu nešto u bradu, ali eto "moramo, nema drugog". Koga briga što se furešti tu nešto kud i kamo malo pobune - odrani su po vožnji, "ko ih j..e kad su nalećeli, ne moraju više doć, doće drugi".

I ima li rješenja? Naravno da ima, uvijek ima. Evo samo nekih onako na brzinu: Žestoke inspekcijske kontrole, razbijanje kartela, konkurencija, lakše oduzimanje i mnogo strožije izdavanje odobrenja za rad... slobodno nadopunite neku svoju ideju... 

A ako sve to ne da rezultata - evo i najradikalnijeg rješenja - neka Opština fino pokrene opštinsku, gradsku taxi službu, uloži naše pare u 15 - 20 hibridnih vozila (na primjer, za početak), udari nižom, ako treba za jedan dio građandtva i subvencionisanom cijenom vožnji, zaposli ljude iz grada i to preraspodijeli već zaposleni dio uhljeba, ne nova zapošljavanja, da budu makar malo korisni kao dispečeri, vozači, na održavanju i slično... , poveže taxi službu i Parking servis koji mlati enormni keš pa može dijelom finansijski "pokrivati" i taxi službu, na način da se podstiče korišćenje gradskog taxija radi smanjenja gužvi (uključiti mozak pa naći način, za to ih plaćamo) ... Kako rekoh, slobodno dajte mašti na volju i dodajte moguća rješenja. I ne, ne treba se pozivati na zakone i zakonska ograničenja i tumačenja jer zakone ionako odavno niko ne ferma ni za suve šljive, tumači ga i gazi kako ko hoće i važi selektivno kako za koga, tako da se lako može "prilagoditi" i za taxi. Uostalom, ako smo po nečemu poznati to je izigravanje zakona.

Jer taxi usluge po gradu odavno su počele da idu u rikverc i postaju sve gore i gore, da i ne pominjemo da je to još jedna loša slika turističke sezone koja je i ovako u kompletu već poodavno dosta umrljana. Kao i sve, i ova se može rasčistiti samo ako se hoće, osim ako je u pitanju nečiji interes a to je onda druga priča i onaj odgovor "nikad" iz prve rečenice teksta.

Autor: Hercegnovska svaštara

Коментари

PRATITE SHN

SHN STAV

SHN STAV
Sve blogove pronađite ovdje

PREVODILAC